torsdag 21. januar 2010

En nær elgdøden opplevelse

Jeg ble vitne til en nær elgdøden opplevelse onsdag denne uka. Jeg kjørte riksvegen nordover mot Hurdal Torg og rett etter Andersentoppen fikk jeg se 4 elger som kom opp mot vegen for å krysse over opp mot skogen. Jeg stoppet opp inne i en avkjøring og tok frem kameraet som jeg tilfeldigvis hadde med.




I det elgen kommer opp mot vegskuldera kommer det en bil fra nord som jeg forsøker å varsle med å veive med armen. Han oppfatter nok ikke mitt budskap men fortsetter i samme fart. Jeg kaster opp kameraet og skyter noen bilder mens elgen hiver seg ut i vegen og bilføreren panikkbremser.

Med lang telelinse ser det kanskje litt mer dramatisk ut enn det er, men så veldig mye tykkere pels skulle ikke elgen ha hatt før deler av kåpa hadde sittet igjen i grillen på bilen.

Så mitt råd til alle må bli: Kjør forsiktig! Det er veldig mye elgkryssinger på øvre Romerike nå. Et par stykker av oss kunne telle 14 elger bare i nordenden av Hurdalssjøen i en tidlig morgentime.


Denne gangen endte alt godt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar